BLOG NO ACTUALITZAT - NOVA WEB: http://esterbach.wordpress.com/

Blog no actualitzat. A partir d'ara trobaràs la informació a https://esterbach.com/

Per a més informació: esterbachcobacho@gmail.com

dijous, 5 de maig de 2011

Autoescàner corporal

Per circumstàncies de la vida, durant un temps em vaig haver de fer varis "scanners", una prova mèdica que utilitza els raigs X per aconseguir imatges de l'interior del cos i saber si hi ha alguna patologia. Encara recordo la gravació prèvia al moment de passar l'escàner que deia "agafi aire....i no respiri!"...en aquells moments la meva capacitat respiratòria estava sota mínims i semblava com si amb la ment volgués empènyer aquella màquina perquè anés més de pressa.....quin alleugeriment quan al final sonava la gravació que deia "respiri!!"....buffffffffffffffff...em sortia aquest so de l'ànima!!

Quan uns anys més tard em vaig formar en l'àmbit de la relaxació i l'expressió corporal, em vaig adonar que tenir consciència del propi cos és fonamental i que aquesta prova de l'escàner ens la podem fer nosaltres mateixos a un altre nivell cada dia.

Sovint ens pot passar que amb les presses del dia a dia ens oblidem de parar-nos un moment per escoltar-nos, sentir-nos i per dir-ho d'una manera visual "saber si ens hem posat totes les parts del cos". L'autoescàner corporal és una exercici que recomano a tothom de manera diària i que requereix tan sols 5 minuts...5 minuts que no es perden, sinó que es guanyen, perquè el teu cos t'ho agraeix. Personalment m'agrada començar totes les meves classes, ja siguin de relaxació o de dansa creativa amb un "autoescànner corporal", doncs és una manera de reconnectar amb el teu cos i situar-te en l'aquí i l'ara.

I com fer-nos un autoescàner corporal?  El podem fer drets, però si podem triar, millor situar-nos en una posició que ens resulti més còmoda, asseguts o estirats. A mi m'agrada estirar-me a terra, sobre un aïllant o directament sobre un terra de fusta per la calidesa que em transmet. Si ho necessitem, ens podem posar coixins en determinades zones del cos per estar més còmodes. Seguidament tanquem els ulls per poder dirigir l'atenció amb més facilitat cap el nostre interior.

Un dels grans avantatges d'aquest autoescàner és que no t'has d'aguantar l'aire...tot el contrari. La respiració és bàsica en l'exercici en tant que ens ajuda a sentir-nos i a deixar anar el cos. Així que el que primer fem és centrar-nos en la respiració. Sentir com entra l'aire en el nostre cos i com surt...fins on arriba...com sento la meva respiració...la sento fluïda?...es talla en algun lloc?...accepto el que hi ha i en la mesura que puc, sense forçar, em vaig permetent donar espai i calma a la meva respiració...

Es tracta seguidament d'anar recorrent mentalment i sentint les diferents parts del cos, de cap a peus...o de peus a cap...com a cadascú li resulti més fàcil. La idea és percebre cada part del cos amb una actitud d'observació, sense jutjar. Per exemple, puc començar pel cap....sentint com està el meu cap avui...com sento la cara...el front...els ulls...la boca...intentant estar present en l'aquí i l'ara per estar obert/a a totes aquelles sensacions que el meu cos em va transmetent. Seguidament faig el mateix amb la resta de parts del meu cos: cervicals, espatlles, braços i mans, esquena, pit, zona abdominal, zona genital, cames i peus. Finalment acabo sentint el cos en la seva globalitat...tot ell...per davant i per darrera...un costat i l'altra...i busco una paraula o una petita frase per definir com estic, com em sento en aquest moment.

Podem complementar l'exercici de l'autoescàner imaginant que deixem anar i relaxem cada part del nostre cos cada vegada que traiem l'aire. Així doncs, un cop hem sentit el cap i la cara, podem inspirar i al treure l'aire visualitzar que deixem anar el pes i afluixem tota aquesta zona del nostre cos.

L'autoescàner corporal és doncs un bon exercici per ser conscients del nostre cos. És difícil relaxar-nos si prèviament no enfoquem l'atenció cap el nostre cos per adonar-nos de com ens sentim. Com diu Eric Harrison, en el seu llibre "Meditaciones breves para vivir sin estrés":

"Per relaxar-te, entra en contacte amb el teu cos (...). Les persones que no son conscients del seu cos son les que més pateixen ansietat (...). Si ets conscient del teu cos, sabràs exactament en quin punt de l'escala tensió-relaxació et trobes i com pots passar d'un punt a l'altre"